Jak do tej pory, tylko w 2 miejscach w Polsce, pojawiły się obiekty handlowe zintegrowane z dworcami kolejowymi. To warszawskie Centrum Handlowe Wileńska i Galeria Krakowska w Krakowie. Reszta projektów pozostaje cały czas w fazie przygotowań i tak naprawdę nie wiadomo, czy którykolwiek z nich dojdzie w ogóle do skutku - czytamy w „Rzeczpospolitej”.
W najbliższym czasie planowane jest powstanie kilku centrów handlowych na terenach należących do PKP. Najbliższy realizacji jest projekt dotyczący przebudowy dworca w Katowicach, którym zajmuje się grupa Neinver. Cała inwestycja powinna zakończyć się w 2013 roku. Niestety reszta projektów, dotyczących przebudowy obiektów kolejowych, cały czas stoi w miejscu.
- Potencjalny inwestor na gruntach kolejowych napotyka wiele przeszkód, wśród których należy wymienić przede wszystkim skomplikowaną strukturę organizacyjną grupy PKP, brak miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz specjalny charakter prawny niektórych terenów kolejowych, tzw. terenów zamkniętych - powiedział Jarosław Cholewa, prawnik z kancelarii Kaczor, Klimczyk, Pucher, Wypiór.
PKP chciałoby połączyć dworce z obiektami handlowymi w Poznaniu Głównym, Sopocie, Łodzi Fabrycznej, a także w stolicy, w Warszawie Zachodniej i na Dworcu Gdańskim. Jak podaje "Rz", w tej chwili tylko Warszawa Zachodnia ma już inwestora - spółkę Nexity.
- Z powodu kryzysu trudno znaleźć wiarygodnego finansowo partnera. Na przykład gdy poszukiwaliśmy inwestora do realizacji projektu na dworcu Warszawa Wschodnia, wszystkie trzy firmy, które się zgłosiły, wycofały się ze względu na warunki ekonomiczne - tłumaczy rzecznik Grupy PKP Michał Wrzosek.
Poza tym plany PKP zakładają raczej modernizacje i remonty istniejących dworców, bez łączenia ich z obiektami komercyjnymi. Tak ma być w przypadku dworców w Warszawie Wschodniej, Centralnej czy Gdyni Głównej - informuje "Rz".
Więcej